Úprava fotografií - ano či ne?

19. července 2011 v 13:45 | Brabikate |  Zaujalo mě
Co projíždím fotografické blogy, setkávám se ohledně této problematiky s různými názory a přístupy. Jedni fotky zásadně neupravují - jakoukoli manipulaci s fotkou považují za zbytečnou a v některých případech dokonce snad i za podvod. Jiní zase přecházejí do druhého extrému - nevědí, kdy s úpravou v počítači přestat, a řídí se přitom heslem čím víc, tím líp, přičemž hranici (ne)vkusu nechávají kdesi v dálce za sebou.

Jenže jaký je tedy ideální stav?


Já osobně jsem postupně dospěla k názoru, že Photoshopu a dalším grafickým programům se vůbec nemusíme vyhýbat, mohou nám být totiž i naprosto nedocenitelnými pomocníky, kteří z celkem fádní a nudné fotografie vykouzlí něco skutečně zajímavého a krásného na pohled. Ale taková úprava by měla skončit dřív, než úplně přetluče původní fotku. Úprava má fotografii zdokonalit, přikrášlit - ne z ní udělat úplně jiné dílo.

Neříkám, že se tímto řídím vždy a všude. Někdy mám chuť zaexperimentovat a vyzkoušet, kam až mě úpravy mohou zavést. Je ale pravda, že občas zpětně lituji, že jsem se v úpravách nezarazila o něco dříve. A to je právě ten problém! Jak poznat, že právě nastává ta ideální hranice, kdy už nechat fotku být? Podle mě je právě tato dovednost jednou z těch, které odlišují geniální fotografy od těch ostatních. Mají tu hranici v sobě a poznají, kdy se k ní blíží a krok před ní se zastaví. A já jim tuto dovednost upřímně závidím, jelikož pokaždé, když zpětně procházím své fotky, vidím na nich většinou jen to, co bych teď udělala jinak.

Na druhou stranu je tu ale i druhá strana hranice - musíme totiž poznat nejen to, co už je moc, ale i to, co je ještě málo. Jeden řekne, že víc úprav by fotku jen zbytečně přeplácalo, jiný si naopak myslí, že fotka je ještě příliš mdlá a stálo by to za to si ještě trochu pohrát s kontrasty, barvami atd. Takže opět platí - co člověk, to jiný vkus.
Názor, že fotky by se zásadně neměly upravovat, rozhodně nesdílím. Když se zadaří a vznikne krásná fotka, aniž bych na ni ještě musela sáhnout ve Photoshopu, je to rozhodně plus. Ale proč si s fotkou nedat trochu práce a z jedné mdlé a nenápadné neudělat zajímavou krasavici?

Někteří příslušníci kmene "zásadně-neupravovat!" namítají, že fotí skutečný svět kolem sebe a nechtějí jej na fotkách nijak překreslovat. Jenže tito "příslušníci" zapomínají na fakt, že fotoaparát (pokud tedy nejste skutečným mistrem fotografie) vám jen málokdy zachytí skutečnost takovou, jaká opravdu je. Mnohdy se díváte na svět kolem sebe a jste uchváceni tím, co vidíte. Zmáčknete tedy spoušť, těšíte se na výslednou fotku a doma v počítači najednou zjišťujete, že... barvy té krajiny jsou nějaké bledé... nebe vůbec není tak azurově modré, jak se vám zdálo... ta červená květinka není tak krásně výrazná! Nevím, jak vám, ale mně se přesně toto přihodilo s různými fotoaparáty v průběhu let už mnohokrát. Viděli jste něco, co vám bralo dech, jenže fotoaparát to nezachytil tak, jak jste si přáli. Tak proč tomu nedodat to kouzlo, které nyní ta fotografie postrádá? Navíc, opravdu se domníváte, že ty překrásné fotografie profesionálních fotografů jsou grafickými editory netknuté?

Na otázku, zda upravovat nebo neupravovat fotografie, si tedy já za sebe odpovídám, že ano, ale je důležité se alespoň snažit nepřekročit ony zmiňované hranice. Ovšem rozpoznat, kde se hranice nacházejí, to už je záležitostí skutečného talentu, před kterým je nutno smeknout - alespoň já před tím smekám (a skrytě závidím!). ;-) Ale prvním krůčkem je snad alespoň vědomí, že vůbec nějaké hranice existují! :-)

A na závěr několik ukázek ke srovnání:

A jaký je váš pohled na věc? Upravujete své fotky v grafických editorech, nebo je raději ponecháváte takové, jaké jste je vyfotili? A máte rádi, když si autor se svými fotkami pohrává skutečně výrazně, nebo raději podléháte dojmu, že na fotografii ani nesáhl? Opravdu by mě to totiž zajímalo! :-)

____________________________________
Pozn.: Použité fotografie jsou mé vlastní, poprvé byly zveřejněny ve včerejším článku. Dále bych chtěla napsat, že se nejedná o jakoukoli narážku na nějaké konkrétní blogery - pouze generalizuji a nikoho konkrétního na mysli nemám. ;-)
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 S. S. | Web | 19. července 2011 v 14:00 | Reagovat

Co se týše Photoshopu, snažím se to nepřehánět, ale je pravda, že mi občas dost pomůže.

2 joyisliar joyisliar | E-mail | Web | 19. července 2011 v 14:03 | Reagovat

Pokud můžu sdílet svůj názor...
Pravdou je,že většina neupravených fotek mají nádecho obyčejnosti,ale pokud je fotograf natolik duchaplný,dokáže vyfotit fotku,na kterou nemusí ani "sáhnout" a ta fotka vypadá skvěle.Zásadně nejsem proti upravování fotek,protože je to koneckonců každého věc.
Já sama fotky většina jenom ořezávám,přidávám text,nebo odbarvuji.Možná že jsem ještě neobjevila kouzlo grafických úprav,nebo si prostě vystačím s jednoduchostí;)

3 Ronnie Ronnie | 19. července 2011 v 14:03 | Reagovat

Já sama moc ráda fotím ale téměř nikdy nejsem s fotkou úplně spokojena. Třeba včera jsem přetáhla do počítače 100 nových fotek, ze kterých zbylo jen 5 :D No, a těchto 5 fotek dovedu k dokonalosti právě úpravou...né moc velkou, spíš jen dodání kontrastu, trochu poupravím barvy a jsem spokojená :) Žádné velké efekty, prostě tak akorát ;)

4 KatyRZ KatyRZ | Web | 19. července 2011 v 14:05 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím.

5 Brabikate Brabikate | Web | 19. července 2011 v 14:18 | Reagovat

[2]: Souhlasím - to, že je fotka skvělá sama o sobě, je ten nejlepší možný případ.
Ale některé fotky podle mě taky mohou být skvělé (a přitom po "pouhém" stisknutí spouště z nejrůznějších důvodů nijak skvělé nejsou), jen je na ně potřeba právě trochu "sáhnout". Díky za komentář, samozřejmě že tu můžeš sdílet svůj názor... Jsem za něj ráda! :-)

6 LoveShy LoveShy | Web | 19. července 2011 v 15:27 | Reagovat

Myslím si, že je hodně nemožné vyfotit úplně perfektní fotku, která nepotřebuje editaci. Nebo takhle.. nejsem skromnej člověk a u fotek mi záleží na všech parametrech - správná kompozice, světlo, velikost, barvy.. Vždycky se najde něco špatně. Fotka potřebuje ořez, je přepálená, je tmavá, příliš barevná nebo nedoostřená a proč ji tedy trochu nezdokonalit? Já beru vyfocení fotky jen jako takovou první fázi, druhá je úprava v počítači. Souhlasím s tebou co píšeš - nemám ráda přehnaně upravené fotky od takových těch princezen, co tam nasází sto efektů, nápisů a textur, že na té fotce lidé vypadají jak ze Shreka. Na druhou stranu nemám ráda takové ty "amatérské" fotky (uvozovky proto, že já jsem taky amatér, ale mám na mysli ještě větší amatéry fotící mobilem), kdy někdo vyfotí fotku a neobtěžuje se s ní dělat absolutně nic, protože mu přijde strašně krásná a "umělecká". Každý má svůj styl focení i úpravy fotek, já je prostě upravuji tak, jak se mi to líbí.. Nejdřív fotku podle potřeby oříznu, trochu zmenším, mrknu na jas, kontrast a různé světelné korekce a když chci, aby měla fotka barevný nádech, hraju si s RGB kanály. A samozřejmě když najdu nehezký pupínek, odstraním ho, aby to nebylo poznat. Takže závěr.. souhlasím s tebou :)

7 Larone Larone | Web | 19. července 2011 v 15:38 | Reagovat

Dokonalou fotku asi ještě nikdo nikdy nevyfotil, vždycky tam bude něco, co se prostě potřebuje zakrýt. Ať už je to retuš pupínků modelky, a nebo odstranění nadměrného šumu a mohla bych hledat další a další nedokonalosti a kazy na fotkách. Např. optické vady objektivu...

Já sama upravuji fotky hodně, ale ne na každou se různé úpravy hodí. Takže někdy ji třeba "jenom" převedu do ČB, přidám kontrast, upravím jasy popř, vyretušuji. A jindy si si zase hraji s křivkami, s barvičkami, s kontrastem, občas prolnu nějakou tu texturu, ale všeho s mírou. A nebo si prostě stáhnu nějakou spešl akci a pak si fotku dotvořím k obrazu svému :D

8 Luczynka Luczynka | Web | 19. července 2011 v 15:42 | Reagovat

Já myslím, že občas ty úpravy prostě prospějou :-)

9 Elleine Elleine | Web | 19. července 2011 v 15:51 | Reagovat

Já, jakožto naprosto photoshopově-netalentovaný-jedinec, se musím spokojit pouze na svůj cit a foťák s rozlišením 3,6 megapixelu :-D  Ale bylo by fajn to umět. Ty fotky v článku jsou nádherné. :-)

10 Karoll Karoll | Web | 19. července 2011 v 16:11 | Reagovat

Já se nepouštím do velkých úprav, protože mé grafické znalosti jsou dost bídné a tu hranici prostě nepoznám. Někdy ale přikrášluji, když chci tu fotku mít opravdu hezkou a jen doufám, že se mi povede...

11 Šárka Šárka | Web | 19. července 2011 v 16:40 | Reagovat

Pokud je ptřeba, ořezávám, občas přidám kontrast, upravím barvy, ale nějaké větší hraní s fotkama pro mě není.
Už se nějakou dobu pohybuju na fotoserverech a vím, že většina (ne-li všichni)fotografů fotku protáhne nějakým editorem.
Mimochodem, když se fotka zmenší, je potřeba jí doostřit.
Tvoje fotky jsou dobrou ukázkou, jsou fajn :-)

12 agrrr agrrr | Web | 19. července 2011 v 16:43 | Reagovat

Photoshop používám spíš na odstranění chyb. Když se tam přimotá něco co tam bejt nemá, když je opravdu špatné světlo, když se objevil stín který to kazí... prostě jen doupravit.
Partner je profesionální grafik a můžu říct jednu věc. Ideální úprava je taková, když nikdo nepozná, že to bylo upravováno. ;-)

13 idees idees | Web | 19. července 2011 v 16:47 | Reagovat

já jsem zásadně pro. většinou (snad pokaždé) před zveřejněním fotek přidám kontrast, pokud nemáš foťák za třicet tisíc tak je to občas fakt potřeba. poslední dobou si ráda hraju s nádechem barev, což je poměrně velký zásah, ale nějak se za to nestydím. chodila jsem rok do kurzu focení, učil nás profesionální fotograf a říkal, že zná už jen jednoho poctivého fotografa, který je schopný čekat tři hodiny na dobré světlo, než aby fotku vylepšil uměle. před ním smekám, ale sama upravuju, myslím, že dnes už je to bohužel úplně běžné.

14 maoly* maoly* | Web | 19. července 2011 v 16:47 | Reagovat

Já se fotky snažím upravovat co nejméně, ale žádná z nich nezůstane před zveřejněním netknutá. Minimálně u každé přidám trochu jasu a maličko to dobarvím, protože (jak píšeš) žádný foťák nezachytí to, co naše oko. :-) A na úpravách nevidím nic špatného, ale musí v tom být nějaký vkus a nesmí se to přehánět.

15 nat nat | Web | 19. července 2011 v 16:54 | Reagovat

nie som na fotografovanie expert, ale ako sa tu už písalo - každá fotka potrebuje niečo iné. väčšinou sú to u mňa kontrasty, prípadne nejaké hranie sa s farbami...niekedy sa m ivšak podarí vyfotiť fotku aj tak, že ju neupravujem vôbec, no je to skôr výnimka ako pravidlo ;-)  :-D

16 Gabriella Gabriella | Web | 19. července 2011 v 17:04 | Reagovat

Když mě to chytne dokážu upravovat o 106, ale nemusí to  být vždycky. Občas upravuju jen základní věci

17 Androméda Androméda | Web | 19. července 2011 v 17:21 | Reagovat

J8 fotky upravuji, bohužel ale jen v tom shitu PhotoFiltre. Chtěla bych si stáhnout Photoshop, ale nevím kde, neumím s tím pracovat a navíc je to jen Trial verze.

18 Shariony Shariony | Web | 19. července 2011 v 17:44 | Reagovat

Snažím se úpravám vyhýbat. Občas trošku zvýším kontrast nebo tmavou fotku zesvětlím/světlou ztmavím, ale jinak to chci neupravené. Zaprvé by mi to vzhledem k množství fotek zabralo kvanta času a zadruhé mi to přijde jako takový podvod. (A ehm zatřetí - nemám Photoshop, jen Picture Manager a Zoner.)
Upravené fotky ostatních si ale prohlížím ráda, bývají zajímavější. Na druhou stranu si rozhodně tisíckrát víc cením pěkných, neupravených fotek, maximálně trochu oříznutých. To jsou skutečné fotky, to ostatní jsou jen počítačové obrázky.

19 Peťka;) Peťka;) | Web | 19. července 2011 v 19:49 | Reagovat

tohle bude asi věčná otázka... já sama nemám tak dobrý foťák, abych si dovolila fotky nechat naprosto bez úpravy... takže upravuju. občas jen základní věci (kontrast, jas...) ale občas to i mě chytne a zadovádím si. je to každého věc. ale přeupravené fotky se mi nelíbí. záleží i na focené tématice, příležitosti, pro kterou je fotka dělaná... je to těžké. ale být jednoznačně pro nebo proti mi přijde dětinské... každý podle svého gusta... ;) správná úprava může fotce pomoct, špatná, ji úplně zničit

20 Destinaetus Destinaetus | E-mail | Web | 19. července 2011 v 20:24 | Reagovat

Upravovat, ale s nějakou mírou soudnosti :) Problém s fotoaparátem mám stejný. Když jen udělám cvak, tak je výtvor bledý, ponurý, bez života. Když si začnu hrát s nastavením fotoaparátu, tak výtvor je plný dead pixelů, protože fotoaparát je levná šunka :D

21 M. M. | Web | 19. července 2011 v 22:27 | Reagovat

muzu se zeptat jestli mas a pouzivas nejakou oblibenou ps akci? nebo si s kazdou pohrajes zvlast? ty vysledne fotky pusobi hrozne prijemne, ne vyumelkovane :-)

22 Christine Christine | Web | 19. července 2011 v 22:42 | Reagovat

ja mám na toto trošku odlišný názor, príde mi, že v poslednej dobe je tu strašne veľa ľudí, čo hocijako halabala odfotia fotku a potom sa z nej vo photoshope snažia urobiť niečo zaujímavé...to sa mi vůbec nepáči :) preto sa radšej vždy snažím odfotiť fotku tak aby som ju už nemusela upravovař, ono aj ten kontrast sa dá upraviř priamo vo foťáku :-) ale občas samozrejme aj ja siahnem po photoshope, no snažím sa pri tom držať na uzde čo najviac to ide :-)

23 veronika veronika | 19. července 2011 v 23:37 | Reagovat

osobne si myslím, že je najlepšie poznať zlatý stred, t. j. upravovať len po určitú hranicu, aby to fotku zvýraznilo, ale nie úplne zmenilo. chceme predsa zachovať podstatu vyfoteného objektu tak, aby nám pripomínal to, čo nás tak zaujalo, nie?

24 Brabikate Brabikate | Web | 19. července 2011 v 23:39 | Reagovat

[21]: Většinou si s fotkou pohrávám tak, jak zrovna ta jedna konkrétní fotka potřebuje. Ale nejčastěji používám "Vyvážení barev", s tím mě opravdu baví si pohrávat. Pak také zkouším předělávat "Úrovně", "Jas a kontrast", "Živost", někdy "Fotografický filtr", "Křivky" a  "Expozice". Ale neříkám, že u každé fotky dělám všechno - většinou spíš jen něco z toho. Ale jsou to nástroje, se kterými pracuji. :-) Prostě posouvám se všemi těmi posouvátky a zastavuji se u toho, co se mi líbí - taková metoda pokus-omyl. :D

25 Brabikate Brabikate | Web | 19. července 2011 v 23:50 | Reagovat

[22]: To je sice pravda, že kontrast se dá nastavit ve foťáku. Ale proč kontrast nastavený ve foťáku je lepší než kontrast nastavený v počítači? Výsledek je stejný, ne?
Samozřejmě je lepší, když vznikne krásná fotka už samotným stisknutím spouště (a předešlým nastavováním fotoaparátu). Ten kdo takto dokáže fotit jednu krásnou fotku za druhou, ten je pro mě mistrem fotografie. :-) Ale já nevím, i když si s nastavením někdy opravdu dávám záležet, tak stejně pak výsledek po otevření v počítači vypadá jinak, než jsem si myslela, že vypadat bude - a v tu chvíli mi přichází na pomoc photoshop a jinak zajímavá fotka je zachráněna. Ale je pravda, že jindy upravuji fotky prostě proto, že mě to upravování baví. :-)

Ale jsem ráda, že jsi sem svůj názor napsala... právě proto vznikl tento článek, chtěla jsem zjistit, jak to vidí ostatní. :-)

26 Bastera Bastera | E-mail | Web | 20. července 2011 v 0:23 | Reagovat

Tak samozřejmě záleží na fotce, někdy když jsou skvělé podmínky a všechno, tak se fotka povede skvěle a někdy je pottřeba ji "trochu" pomoci, tou troškou myslím maximálně trošku kontrastu či gama, ale když už tak jenom jedno kliknutí a ne přeostřené! :)

27 Chloë Noir / Ryuu Chloë Noir / Ryuu | Web | 20. července 2011 v 8:36 | Reagovat

Ja upravujem a upravujem rada. Nie všetky fotky, ale väčšinu. Zvyčajne sú to minimálne úpravy, trochu kontrastu, či rozjasniť, momentálne experimentujem trochu s krivkami.
Najmenej upravujem prírodné fotky. Tam sa len snažím trochu priblížiť fotku skutočnosti, pretože tak ako si písala, foťák (o to viac nejaký starší a slabší) nedokáže úplne zachytiť krásu, ktorú máme okolo seba. Často sú vzniknuté fotky nevýrazné, farby mdlé a jednoducho, trochu úpravy si to žiada. Ono, správna úprava dá fotke vyniknúť viac.
Na druhú stranu najviac upravujem svoje osobné fotky, či už im dávam temný nádych alebo výraznejšie farby...(no a potom sú tu samozrejme fotomanipulácie ale to je už iný príbeh :D ).
Úplní odporcovia úprav ma vedia celkom pobaviť, nakoľko si mnohí naivne myslia, že fotky profesionálov úpravami nikdy neprešli. Myslím, že som v dnešnej dobe stretla len málo fotografov, ktorí na fotke nikdy nič neupravujú (výnimkou sú asi tí, ktorí fotia klasickými foťákmi, tými na film...a vážne...musím žiarlivo priznať...tie fotky sú často úchvatnejšie ako tie digitálne :D ).

28 Metteorwa Metteorwa | Web | 20. července 2011 v 14:21 | Reagovat

Asi bylo řečeno dost. Myslím, že se to také prolíná s focením na film, protože mnoho odpůrců digitální fotografie se často opírá o to, že fotka z filmu už se upravovat nemusí (nebo by neměla)...jenže, čip není film. Existuje závratné množství různých filmů, každý má jiné vlastnosti což se týče sytosti a odstínů barev, i kontrastu černobílé nebo šumu. Fotograf si film vybere podle toho, jaký chce aby výsledné fotky měly "vzhled". U digitálu to tak není, expozice i vyrovnávání bílé dělá divy, ale s možnostmi různých značek a druhů filmů se to nedá srovnat. Digitální fotka je podle mě přímo určená k následným dolaďovacím úpravám, ale ne vždy je to nutné, občas i z digitálu vyleze hotová fotka, která úpravy nepotřebuje (aspoň vzhledem ke vkusu autora)

29 Lištička Lištička | Web | 21. července 2011 v 11:29 | Reagovat

Pokud platí "všeho s mírou", mohou být drobné úpravy jedině ku prospěchu :-)

30 Lily Lily | Web | 21. července 2011 v 19:22 | Reagovat

Digitální fotografie a následná úprava v počítači k sobě dle mého názoru patří. Právě v tom se odlišuje od focení na film. Kdo je dneska profesionální fotograf, fotí buď na film, nebo digitálně a fotografie upravuje.

31 Bels Vengeance Bels Vengeance | E-mail | Web | 22. července 2011 v 11:16 | Reagovat

Inu můj foťák není nic extra a fotky dělá děsný, ať můžu nastavovat jakkoliv, takže pokud chci fotky dát někam na net, nic jinýho, než upravit mi nezbývá :-D Ale souhlasím, nic se nesmí přehánět, ale najít to správné rozmezí, kam až můžu zajít, je těžké. Já převážně doostřuju, ztmavuju/zesvětluju, hraju si s kontrasty a ořezávám. To je základ a pak už si jen hraju, někdy přestřelím, to je fakt :-D Ale pokud si člověk zachová původní fotku, po nějaké době ji může upravit znovu a zase jinak, takže se nic neděje :-)

32 Kejtý Kejtý | Web | 22. července 2011 v 22:33 | Reagovat

Svět se přiklášuje naším snům a vizím. Tím pádem musíme vylepšit i fotografie. Pokud se nechceme koukat na ralitu. :-) Mírná úprava fotografiích, např. v tvé ukázce, podle mě není na škodu.

33 šarlot šarlot | Web | 27. července 2011 v 14:34 | Reagovat

Upřímně bych ani v nejmenším neřekla, že fotky u minulého článku byly nějak přikrášleny, vlastně mě to vůbec nenapadlo :D. Co se týče přikrášlování, proč ne, pokud je v malé míře. Pokud je to přehnané a hodí se to k článku nebo jde o reklamu, také s tím nemám problém, ale pokud jde třeba jen o doplněk, silnější úprava by mu mohla jen uškodit. Velmi hezký článek :).

34 Leňaca Leňaca | Web | 27. července 2011 v 21:14 | Reagovat

z hrozné fotky dobrou přes photoshop neuděláš...
Já zastávám ten názor, že do fotky se smí zasahovat jen minimálně... tedy, při zmenšení fotografie třeba doostření, vyvážení barev, trošku kontrastu či jasu, přidání podpisu, změna velikosti... ale že si tam někdo přidá cool phosothopský nazelenkalý či jinak obaervený jas, je pro mě jako pěst na oko.

35 Vendy Vendy | Web | 31. července 2011 v 13:36 | Reagovat

Souhlasím, souhlasím. Taky se mi stane, že vyfotím nějaký objekt, nebo západ slunce, ale když fotku přenesu do počítače, je mdlá, trochu ztmavlá a barvy jsou nevýrazné. (A skutečnost je přitom světlejší a barvy výraznější). Taky se mi stalo, že jsem fotila třikrát po sobě ten samý objekt, a všechny tři fotky byly každá trochu jiná. Tak kde je ta skutečnost?
Když se mi fotka povede tak, že barvy a jas přibližně odpovídají skutečnosti, tak ji neupravuji. Jinak přidávám kontrast, jas, nebo i barevné tónování...
Ale často si s fotkami hraju a provádím je různými úpravami, až opravdu dostanou úplně jiný rozměr a jiný vzhled. Proč ne?
K tvé otázce, jak poznat, kdy přestat - a jak je ti líto, že jsi některé úpravy přešvihla a už je nemůžeš vrtátit - mám jeden návrh - zkus si ty fotky v průběhu úprav jednotlivě ukládat. Na konci si vybereš, která se ti líbí - a zbytek můžeš smazat. Je to trochu práce navíc, ale myslím, že se vyplatí.

36 Brabikate Brabikate | Web | 31. července 2011 v 14:09 | Reagovat

[35]: No to je pravda, ale se mnou je to spíš tak, že jsem třeba i několik dní (a třeba i týdnů!) potom naprosto spokojená, co jsem vytvořila, ale pak si je prohlížím zpětně a... najednou vidím to, co jsem předtím neviděla. A to jsou většinou už fotky, které mám zveřejněné a... už si říkám, že je měnit nebudu. Ale třeba je to vývoj, učím se nové věci a mění se můj vkus. Třeba to ani jinak nejde. :-)

37 veruce veruce | Web | 7. srpna 2011 v 20:37 | Reagovat

Jediné fotky, které si dovolím nechat bez větších úprav (jako např. převedení do černobíla) jsou ty z koncertů, u ostatních je to potřeba téměř vždy.

38 Samuel Samuel | 24. srpna 2011 v 8:25 | Reagovat

Tí, čo kedysi fotili na film a vedeli čakať na dobré svetlo a vedia sa zmestiť do dynamického rozsahu napr. použitím prechodových filtrov atď., nepotrebujú tráviť hodiny pri PC. Úpravy nech si robí kto chce aké chce, je to jeho osobná vec, no niekedy sa treba zamyslieť nad tým, že fotografia je fotografia preto, lebo to nie je grafika alebo dizajn. Niekedy by som si rád pozrel server kde by sa dávali fotky štýlom, upravená fotka verzus pôvodná fotka z foťáku s takmer žiadnou úpravou. Potom by sme videli, že kto ako vie fotiť a či niekto nafotí sto foto a 99 upravuje značne lebo musí, alebo upravuje značne menší počet. Doladenie farieb, kontrastu, doostrenie sú bežné úpravy, ktoré takisto každý vníma inak v rámci ich miery, niekomu nevadia presaturované fotky, mne áno, no napríklad úpravy krivkami, kedy sa rozťahuje histogram je niečo iné. Roztiahnutím histogramu pri niektorých fotkách vzniknú úžasné farebné sýte fotky, len si dajte ruku na srdce, či ste to tak videli aj vlastnými očami, lebo ja častokrát viem, že som to tak nevidel, bol tam opar, časť šedého závoja atď........ Reálne tá scéna proste nemala vhodné svetelné a meteo podmienky na dosiahnutie krásnej farebnej fotky, bohužial. Potom takéto fotografie prezentujme ako výrazne upravené s možnosťou videnia, čo vyliezlo z foťáku, potom uvidíme ako je kto zdatný v úpravach a čo s tým dokázal spraviť. Môj názor. Veľká škoda digitálnej techniky je, že dala veľkú možnosť ľuďom manipulovať s obrazom, ktorý vidia v hľadáčiku, no má veľa nesporných výhod.

39 N. N. | Web | 31. srpna 2011 v 10:34 | Reagovat

Občas je to potřeba. Ale máš pravdu, že by z tý fotky nemělo vzniknout úplně něco jinýho.

40 Plazík st. Plazík st. | 19. listopadu 2011 v 18:23 | Reagovat

Většina fotek úpravu potřebuje. Já je upravuji v Zoneru a dávám do alb ( http://plazik.rajce.idnes.cz/ ) k mým článkům. Konečně, upravoval jsem je již pod zvětšovákem před 50 lety. Délka osvitu, zastínění přeexponovyných míst a v neposlední řadě použitá vývojka a hlavně fotopapír různé tvrdosti, vždyť to byl primitivní Photoshop.

41 Pe Pe | 7. ledna 2012 v 17:07 | Reagovat

Většina současných digitálů mimo nejvyšší cenovou kategorii není natolik dokonalá, aby zachytila scénu stejně, jako ji vidělo oko fotografa. Zpravidla je tma ve stínech, při širokém ohnisku se přidá zkreslení objektivu ap. Následná úprava v editoru, která vrátí výslednou fotografii skutečnému stavu (jak by ji asi zachytil technicky dokonalý aparát) je jedna věc. Tímto odmítám názor, že jakékoli úpravy jsou špatné. No, a další editace, která už něco ubírá či přidává - to je už zcela jiná kapitola.

42 fanda fanda | E-mail | 29. února 2012 v 9:48 | Reagovat

fotím sice velice krátkou dobu, chytlo mě to cca před rokem, ale mám takový názor, že upravovat fotky je, ne podvo, to je moc drsné slovo, ale spíš nepravda, když se na tu fotku podívám, tak se mi líbí nebo ne, ale přece nejde, sedět pak hodiny doma u pc a říkat si, "tady by se mi líbilo více sluníčka, tak si ho tam udělám", to už není fotografování ale grafika, pro mě osobně je na tom nehezčí ta radost z toho, když se ta fotografie opravdu povede

43 Livien Livien | Web | 5. června 2012 v 23:07 | Reagovat

Nevím proč, ale chtě nechtě mě Tvůj článek vede k citátu: "Umělecké dílo není to, ke kterému již nelze nic přidat, ale to, ze kterého již nejde nic odejmout."
Myslím, že to naprosto (a jednoduše) vystihuje i můj osobní názor. :)
Ovšem je nutno podotknout, že já rozhodně fotograf nejsem a fotografování mým koníčkem není. :)

44 Iris Iris | Web | 22. prosince 2014 v 13:46 | Reagovat

Za mě - úprava fotografií - jak kdy. Všeho s mírou.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama